مراقبت های بعد از ختنه

ختنه

ختنه برداشتن پوست اضافه از آلت تناسلی میباشد،‌ در هر سنی، آلت تناسلی ختنه شده ،معمولاً در عرض یک هفته بهبود می یابد. پوست ختنه گاه ،تکه ای از پوست است که نوک گرد آلت تناسلی را می پوشاند. هنگامی که نوزاد متولد می شود، پوست ختنه گاه کاملاً به آلت تناسلی می چسبد. با گذشت زمان، پوست ختنه گاه از سرآلت تناسلی جدا می شود و می تواند جمع شود یا به عقب کشیده شود. گاهی اوقات پوست ختنه گاه در زمانی که باید جدا نمی شود و سفت می ماند که به آن فیموزیس گفته میشود.

فواید ختنه :

• بهداشت راحت تر : ختنه ، شستن آلت تناسلی را ساده تر میکند .
• کاهش خطر عفونت ادراری: خطرعفونت ادراری در مردان کم است، اما این عفونت ها در مردان ختنه نشده شایع تر است. عفونت های شدید در اوایل زندگی می توانند بعداً به مشکلات کلیوی منجر شوند.
• کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی : مردان ختنه شده ممکن است خطر ابتلا به برخی از عفونت های مقاربتی از جمله HIV را کاهش دهند. با این حال، اقدامات جنسی ایمن همچنان ضروری است.
• پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی : گاهی اوقات، بازکردن پوست ختنه گاه درآلت تناسلی ختنه نشده دشوار یا غیرممکن است (فیموزیس) که می تواند منجر به التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی شود.
• کاهش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی : اگرچه سرطان آلت تناسلی نادر است، اما در مردان ختنه شده کمتر دیده می شود. علاوه بر این، سرطان دهانه رحم در شرکای جنسی زنان مردان ختنه شده ،کمتر شایع است.

مدت زمان عمل ختنه

زمان لازم برای انجام این جراحی تقریبا ۲۰ دقیقه میباشد، مانند هر عمل جراحی، ختنه نیز می تواند باعث ایجاد درد شود. اما استفاده از داروهای ضد درد و بی حس کننده ها می تواند ناراحتی را کاهش دهد. این ها می توانند هم در حین عمل و هم بعد از آن کمک کننده باشند،‌ به طور معمول ۳۰ دقیقه پیش از انجام عمل جراحی به والدین گفته میشود قطره ی استامینوفن به فرزند خود بدهند.

مراقبت های بعد از ختنه

پس از انجام ختنه ، دور آلت پماد زده شده و گاز استریل دورآلت پیچیده میشود . برای کاهش درد نیز می توانید بعد از عمل ختنه هر ۴ ساعت از قطره استامینوفن تا ۱۲ ساعت بعد از عمل استفاده کنید مقدار قطرات استامینوفن به صورت ساده برابر هست با وزن ضربدر ۲ یعنی مثلا اگر شیرخواری ۵ کیلو وزن داشته باشد باید هر چهار تا شش ساعت ۱۰قطره استامینوفن مصرف کند. گازی که دور آلت تناسلی شیرخوار قرار داده شده است پس از ادرار کردن وی ، به طور کامل خیس شده و از روی الت جدا میشود . (از برداشتن گاز از روی آلت خصوصا در ۱۲ ساعت اول پس از جراحی خودداری شود ) .

اولین ادرار بعد از ختنه ممکن است در کودک احساس درد و گریه ایجاد کند. علتش هم تماس ادرار گرم با سر ملتهب آلت تناسلی اش می باشد که کمی حساسیت ایجاد می کند. از تمیز کردن آلت با دستمال مرطوب در ۴۸ ساعت اولیه پس از جراحی خودداری شود .

۷۲ ساعت پس از عمل جراحی میتوانید بیمار را به حمام ببرید. هنگام حمام کردن بهتر است بیمار را زیر دوش قرار دهید و از قرار دادن کودک در وان یا لگن پر از آب خودداری کنید .

بعد از افتادن پانسمان جهت جلوگیری از چسبیدن بخیه ها به پوشک و همچنین جلوگیری از ساییدگی سر آلت به پوشک ( بروز تنگی مجرای آلت ) از پماد تتراسایکلین بعد از هربار تعویض پوشک به مدت ۱۰ روز استفاده نمایید.

برای جلوگیری از چسبندگی بعد از ختنه از ۱۰ روز بعد ، به مدت دو ماه، روزی دوبار ( صبح و شب ) سر آلت را از داخل بدنه ی آلت کاملا بیرون بیاورید و ترشحات سفید رنگ ( چربی شکل ) که ممکن است در محل جراحی تجمع پیدا کند را کاملا تمیز کنید . سپس بین شیار سر و بدنه ی آلت را با وازلین چرب نمایید .

در ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی ختنه ، بهتر است پاهای کودک خود را بی حرکت کنید ( بعنوان مثال میتوانید برای بی حرکت کردن پاهای کودک خود از قنداق استفاده نمایید ) ، چرا که هر چقدر بیشتر پاهایش را تکان بدهد درد بیشتری متحمل میشود .

محل برش جراحی در ابتدا قرمز و متورم خواهد بود و بتدریج این علائم کاهش می یابد . در صورت خونریزی غیر طبیعی ( بیش از یک سوم سطح پوشک ) یا تغییر رنگ آلت ، خون مردگی وسیع ناحیه سر آلت ،تورم شدید و ادرار نکردن کودک در ۱۲ ساعت اولیه پس از عمل ،خروج چرک از محل ختنه ،تب و ضعف و بیحالی سریعا به پزشک اطلاع دهید .

بخیه ها قابل جذب هستند و نیازی به کشیدن ندارند و مهایتا تا دو ماه پس ازجراحی خود به خود حل میشوند .در کودکان بزرگتر تا یک هفته پس از عمل از انجام فعالیت های زیاد و دوچرخه سواری خودداری شود .