مراقبت قبل و بعد از عمل جراحی هیروشپرونگ

مراقبت قبل و بعد از عمل جراحی هیروشپرونگ

 

هیروشپرونگ یک بیماری مادرزای است که قسمتی از روده بزرگ برخی از انواع سلولهای عصبی را ندارد. در زمان جنینی و هنگام تکامل روده این سلول های عصبی رشد و تکامل کافی ندارند و به قسمتی از انتهای روده نمی رسند.  عدم وجود این سلول ها باعث کارکرد نامناسب روده شده و مدفوع در روده تجمع می یابد و نهایتا منجر به انسداد روده می گردد.

مهم ترین علامت این بیماری یبوست و انسداد روده است که معمولا مدت کوتاهی پس از تولد اتفاق می افتد.

کودک روز قبل از جراحی بستری می شود تا برخی از اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود. ممکن است پس از جراحی سوند ادراری قرار داده شود

  • مراقبت از محل جراحی

در جراحی از روی شکم

پانسمان می بایست هر روز تعویض گردد مگر اینکه پانسمان شفاف استفاده گردد. 3 روز بعد از جراحی می تواند حمام برود و پانسمان برداشته شود.

در جراحی از طریق مقعد

مرتبا با آب ولرم و بدون نیاز به صابون شستشو شود. و حمام کردن منعی ندارد.

تا مدتی وجود رگه خونی و یا لکه های خونی در مدفوع طبیعی است

در صورت ترشح چرکی و یا خونریزی که قطع نشود اطلاع داده شود

باید توجه نمود که پس از انجام جراحی جهت هیروشپرونگ تا مدتی کودک دفع مدفوع به صورت آبکی و با دفعات زیاد دارد که طبیعی است اما ممکن است منجر به سوختگی محل مقعد و اطراف آن گردد. لذا مرتبا باید محل مقعد با آب ولرم شستشو شده و خشک گردد و از پماد های محافظ پوست استفاده شود. نوع پماد محافظ با نظر پزشک تجویز می گردد.

در صورت وجود علائمی مانند قرمزی و تورم بیش از حد اطراف زخم، ترشح مایع از محل جراحی و تب بالای 38 درجه و درد شدیدی که آرام نشود و یا وجود درد در هنگام لمس محل، عدم دفع مدفوع به صورت روزانه و جوش های قرمز اطراف مقعد که بهبود نیافته اند باید اطلاع داده شود.

  • در صورت تعبیه کلستومی

مراقبت از کلستومی:

به رنگ کلستومی و روده دقت شود. باید روده قرمز روشن باشد. در صورت کبود شدن بیرون زدن روده می بایست سریعا مراجعه شود.

در روز چندین مرتبه از کلستومی دفع داشته باشد.

می بایست از پوست اطراف کلستومی مراقبت شود که دچار سوختگی نشود. در صورت دفع سریعا با آب ولرم ساده شستشو داده شود و از پماد های محافظ پوست که به صلاحدید پزشک  تجویز می شود استفاده گردد. معمولا 2 تا 3 ماه طی یک عمل جراحی کلستومی بسته می شود.

  • رژیم غذایی

می بایست رژیم غذایی به صورت پر فیبر، همراه با مایعات فراوان، کم گلوکز و لاکتوز کم تنظیم گردد. بهتر است جهت تنظیم نوع رژیم غذایی تحت نظر پزشک معالج قرار گرفت.

  • فعالیت

هیچ گونه محدودیت فعالیتی وجود ندارد.

  • زمان مراجعه

یک هفته بعد

  • مشکلات پس از جراحی

مدتی پس از عمل جراحی ممکن است محل جراحی تنگ گردد، اسهال، بسته به نوع کارکرد بقیه قسمت های روده ممکن است یبوست وجود داشته باشد، درجاتی از بی اختیاری مدفوع و انتروکولیت

انتروکولیت: تورم و بزرگ شدن مجدد شکم، اسهال، تب، استفراغ و بیحالی که باید توجه داشت حتما تحت درمان قرار گیرد.

برای جلوگیری از تنگ شده محل جراحی 2 تا 3 هفته بعد از جراحی عمل بوژیناژ (میله زدن) شروع می شود.

تاکید می شود با جراحی قسمتی از روده که عصب ندارد یا عصب به میزان کافی ندارد خارج می شود اما بسته به کارکرد بقیه قسمت های روده ممکن است یبوست ادامه داشته باشد که نیاز به درمان دارویی مناسب خود دارد.