اختلالات مقعد و کولون

اختلالات مقعد و کولون

 

اختلالات مقعد و کولون با عنوان مقعد بسته شناخته می شوند. در انتهای روده بزرگ و نزدیک به مقعد قسمتی وجود دارد که مدفوع در آن جا جمع می شود که به آن رکتوم اطلاق می شود.  دراین نوع اختلالات، به طور کامل تکامل پیدا نمی کنند بدین صورت که ممکن است مقعد به طور کامل تکامل نیافته و به جای اینکه در محل طبیعی خود یعنی اسفنگتر مقعد باز شود در جایی غیر از آن قرار گیرد و یا اینکه به طور کامل مقعد بسته است و انتهای روده در داخل شکم و در جایی بالاتر از مقعد بسته می شود.

 

اختلالات مقعد و کولون - متخصص اورولوژی کودکان                    اختلالات مقعد و کولون - متخصص اورولوژی کودکان

 

برخی از انواع اختلالات مقعد وکولون ممکن است یبوست، بی اختیاری مدفوع، بی اختیاری ادراری و عفونت های ادراری ایجاد کنند. اگر چه علت دقیق ایجاد این اختلالات هنوز شناخته نشده است اما عامل ژنتیک در انتقال این بیماری موثر است.

در پسر ها  ممکن است رکتوم به پرینه، حالب، پروستات، و یا گردن مثانه از طریق راهی غیر طبیعی که به آن فیستول می گویند ارتباط پیدا کند. در دختر ها نیز ممکن است رکتوم به پرینه، محلی نزدیک به دهانه واژن، واژن و گردن مثانه فیستول داشته باشد. به علاوه در حدود 50 درصد این کودکان مبتلا به اختلالات دیگری هم هستند که مربوط به ناهنجاری های ستون مهره ها( عدم وجود یا چسبندگی مهره ها)، نخاع( چسبندگی انتهای ریشه های نخاع که به آن تترکور می گویند)، قلب، کلیه، مری( آترزی مری)، دست و پاها و فیستول بین مری و نای می شود.

 

  • علائم و روش تشخیص

اغلب این مشکل پس از تولد تشخیص داده می شود به طوری که سوراخ مقعد وجود ندارد و یا اینکه در جایی غیر طبیعی وجود دارد که در این صورت کودک به تدریج دچار یبوست می شود و دفع مدفوع در آن ها به سختی انجام می گردد.

عکس رادیولوژی شکم می تواند انتهای روده را نشان دهد که در چه فاصله ای از مقعد قرار دارد و همچنین سونوگرافی کلیه ها ، سونوگرافی از نخاع، اکوکاردیوگرافی و MRI می تواند در تشخیص اختلالات همراه کمک کننده باشد.

 

  • درمان

تنها راه درمان، جراحی است که به آن ترمیم مقعد یا آنورکتوپلاستی می گویند و در این روش مقعد در جای خود که میان ماهیچه های اسفنگتر مقعد است قرار داده می شود. بسته به فاصله انتهای روده تا مقعد و یا محل باز شدن آن ممکن است یک تا سه عمل جراحی نیاز باشد.

نکته قابل توجه این است که پس از جراحی در ابتدا مدفوع به صورت آبکی و در دفعات زیاد است که به تدریج طی چند هفته مدفوع قوام پیدا می کند و دفعات آن کمتر می شود.