فتق در کشاله ران

فتق اینگوینال، یک منفذ داخلی در کانالی است که در ناحیه ی کشاله ی ران واقع شده است و در دیواره ی شکم قرار دارد . در پسران کانال اینگوینال یک مسیر بین شکم و کیسه ی بیضه میباشد ( کیسه ی بیضه ، کیسه ای از پوست است که بیضه ها را درون خود درقسمت بیرونی بدن نگه میدارد .) قبل از تولد بیضه های نوزاد پسر در بالای شکم او قرار دارد . همانطور که کودک در داخل رحم مادر رشد میکند ، بیضه های او از طریق این گذرگاه به داخل کیسه ی بیضه می افتند .در دختران کانال اینگوینال گذرگاه رباطی است که رحم را در جای خود نگه میدارد .در پسران و دختران این گذرگاه قبل از تولد نوزاد به خودی خود بسته میشود .در غیر اینصورت ممکن است یک کیسه در لایه داخلی شکم تشکیل شود که به آن کیسه فتق اینگوینال میگویند.
پسران و دختران ، هردو ، میتوانند فتق کشاله ران داشته باشند اما این فتق در پسران بسیار بیشتر از دختران است .
معمولا فتق کشاله ران توسط پزشکان اطفال در طول معاینه فیزیکی قابل تشخیص است .
تقریبا تمامی موارد فتق اینکویینال مادرزادی هستند به این معنی که در بدو تولد نیز وجود داشته اند .زور زدن ، سرفه یا گریه ممکن است فتق را بیشتر نمایان کند ، اما علت فتق نیستند .
فتق کشاله ران در کودکان با فتق یا “ پارگی “ که در بزرگسالان ممکن است در اثر زور زدن یا بلند کردن اتفاق بیفتد یکسان نیست.
ترمیم فتق کشاله ران یکی از رایج ترین جراحی هایی است که بر روی نوزادان و کودکان انجام میشود .
اکثر فتق های کشاله ران را میتوان بعنوان یک جراحی ( انتخابی ) ترمیم کرد به این معنی که جراحی میتواند در اولین فرصت والدین برنامه ریزی شود .
در برخی موارد بخشی از روده میتواند در این کانال به دام بیفتد . اگر کودک شما در نزدیکی محل فتق درد دارد ، باید فورا به جراح اطفال مراجعه نمایید . این وضعیت غیر قابل پیش بینی است و میتواند بسیار جدی باشد زیرا روده به دام افتاده میتواند درعرض چند ساعت سیاه و خونرسانی به آن مختل شود و در این صورت بیمار نیازمند جراحی اورژانسی خواهد بود .
به همین دلیل ، گاهی اوقات باید بلافاصله پس از تشخیص پزشک ، جراحی انجام شود .
در پسران ممکن است مایع در کیسه بیضه جمع شود و باعث برامدگی یا تورم در اطراف بیضه شود . این تجمع مایع در بیضه هیدروسل نامیده میشود ، در اکثر پسران تازه متولد شده معمولا در سن ۶ تا ۱۲ ماهگی دوباره به بدن جذب میشود .اگر اندازه هیدروسل تغییر کند – یعنی هر روز متورم و کوچک شود -به احتمال زیاد فتق کشاله ران دارد و نیاز به جراحی میباشد .

فتق کشاله ران - ارولوژی کودکان

فتق کشاله ران به روش لاپاراسکوپی