عدم نزول بیضه یا کریپتورکیدیسم

بیضه نزول نکرده که به عنوان کریپتورکیدیسم نیز شناخته میشود ،یک بیماری مادرزادی نسبتا شایع و بطور معمول بدون درد است که در ان یک یا هر دو بیضه کودک در موقعیت مناسب خود قرار نگرفته اند . ۱ تا ۲ درصد از نوزادان پسر به این بیماری مبتلا هستند .

قبل از تولد نوزاد پسر ،بیضه ها در شکم کودک تشکیل میشوند .در طول سه ماهه سوم ، بیضه ها از شکم ، کشاله ران پایین و به داخل کیسه بیضه ( کیسه ی پوستی زیر الت تناسلی )حرکت میکنند .یک بیضه نزول نکرده فرایند نزول را کامل نمیکند .بیضه ممکن است در هرجایی از شکم تا کشاله ران قرار داشته باشد و ممکن است یک یا هر دو بیضه کودک درگیر باشند .

نوزادان نارس به میزان بیشتری تحت تاثیر بیضه های نزول نکرده قرار میگیرند .هرچه نوزاد نارس تر باشد ،احتمال نزول بیضه بیشتر میشود .

در برخی موارد یک بیضه نزول نکرده در شش ماه اول زندگی کودک به خودی خود پایین می اید که در صورت پایین امدن و قرار گرفتن در کیسه بیضه نیاز به جراحی ندارد .

در کودکی که تحت تاثیر بیضه نزول نکرده قرار گرفته است ، بنظر میرسد، هر دو یا یکی از بیضه ها از بین رفته یا در کیسه بیضه احساس نمیشود .

اگر هر دو بیضه نزول نکرده باشند ،کیسه بیضه بطور غیر عادی کوچک و مسطح بنظر میرسد .اگر فقط یک بیضه تحت تاثیر قرار بگیرد ،کیسه بیضه ممکن است کج بنظر برسد .

اگر حس میکنید که بیضه کودک شما “گاهی وجود دارد و گاهی اوقات نه” به ان بیضه جمع شده میگوییم که یک وضعیت طبیعی است و نیاز به درمان ندارد؛ اما باید توسط جراح کودکان مورد ارزیابی قرار گیرد .

هنوز هیچ دلیل واحدی برای بیضه های نزول نکرده شناسایی نشده است .عوامل زیر ممکن است در نزول و رشد طبیعی بیضه ها ،اختلال ایجاد کنند :

  • اناتومی غیر طبیعی
  • مشکلات هورمونی
  • تاثیرات محیطی

بیضه نزول نکرده ، میتواند خطر ناباروری را افزایش دهد .به طور معمول ، زمانی که بیضه ها در کیسه بیضه قرار دارند حدود ۳ تا ۵ درجه سردتر از زمانی است که داخل حفره ی شکمی باقی بمانند .دمای گرمتر داخل بدن ، ممکن است ،رشد بیضه ها را مختل کند و ممکن است تولید اسپرم سالم را در زمان بزرگسالی کودک به تاخیر بیاندارد .

پسرانی که با بیضه های نزول نکرده متولد میشوند ،حتی پس از جراحی اصلاحی نیز ، اندکی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بیضه هستند .

با اینحال ، مزیت جراحی اینست که بیضه ها را به مکانی منتقل میکند که امکان معاینه معمول خود را فراهم میکند ، که میتواند منجر به تشخیص زودهنگام هرگونه ناهنجاری در آینده شود .