مراقبت قبل و بعد از عمل جراحی مقعد بسته

مراقبت قبل و بعد از عمل جراحی مقعد بسته

مقعد بسته بیماری است که در هنگام تکامل جنینی اتفاق می افتد. این بیماری انواع مختلفی دارد. ممکن است که مقعد کاملا بسته باشد و یا اینکه باز باشد ولی روده یک مجرای غیر طبیعی به دستگاه ادراری، تناسلی داشته باشد یا اینکه این مجرا در سطح پوست در محل پرینه در کنار مقعد یا درکنار مجرای ادرای و یا تناسلی باز گردد. این کودکان از لحاظ مشکلات قلبی، ستون فقرات، دستگاه گوارش و کلیوی نیز بررسی می شوند. درمان این بیماری انجام عمل جراحی است. با عمل جراحی مقعد در محل طبیعی خود قرار داده می شود یا اینکه مجرای غیر طبیعی بسته می شود. گاهی ممکن است جراحی در یک مرحله و از طریق مقعد و یا درچند مرحله و با تعبیه کلستومی انجام شود.

کودک روز قبل از جراحی بستری می شود تا برخی از اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود. ممکن است پس از جراحی سوند ادراری قرار داده شود

  • در جراحی از طریق مقعد

مرتبا با آب ولرم و بدون نیاز به صابون شستشو شود. و حمام کردن منعی ندارد.

تا مدتی وجود رگه خونی و یا لکه های خونی در مدفوع طبیعی است

در صورت ترشح چرکی و یا خونریزی که قطع نشود اطلاع داده شود

باید توجه نمود که پس از انجام جراحی تا مدتی کودک دفع مدفوع به صورت آبکی و با دفعات زیاد دارد که طبیعی است اما ممکن است منجر به سوختگی محل مقعد و اطراف آن گردد. لذا مرتبا باید محل مقعد با آب ولرم شستشو شده و خشک گردد و از پماد های محافظ پوست استفاده شود. نوع پماد محافظ با نظر پزشک تجویز می گردد.

در صورت ترشح مایع از محل جراحی و تب بالای 38 درجه و درد شدیدی که آرام نشود و یا وجود درد در هنگام لمس محل، عدم دفع مدفوع به صورت روزانه و جوش های قرمز اطراف مقعد که بهبود نیافته اند باید اطلاع داده شود.

  • در صورت تعبیه کلستومی
  • مراقبت از کلستومی:

به رنگ کلستومی و روده دقت شود. باید روده قرمز روشن باشد. در صورت کبود شدن بیرون زدن روده می بایست سریعا مراجعه شود.

در روز چندین مرتبه از کلستومی دفع داشته باشد.

می بایست از پوست اطراف کلستومی مراقبت شود که دچار سوختگی نشود. در صورت دفع سریعا با آب ولرم ساده شستشو داده شود و از پماد های محافظ پوست که به صلاحدید پزشک  تجویز می شود استفاده گردد. معمولا 2 تا 3 ماه طی یک عمل جراحی کلستومی بسته می شود.

  • رژیم غذایی

رژیم غذایی شیر و معمولی ادامه می یابد

  • فعالیت

هیچ گونه محدودیت فعالیتی وجود ندارد.

  • زمان مراجعه

یک هفته بعد

  • مشکلات پس از جراحی

مدتی پس از عمل جراحی ممکن است محل جراحی تنگ گردد. برای جلوگیری از تنگ شده محل جراحی 2 تا 3 هفته بعد از جراحی عمل بوژیناژ (میله زدن) شروع می شود.

تاکید می شود بسته به نوع و شدت بیماری برخی از این بیماران دچار یبوست و برخی دچار بی اختیاری مدفوع می شوند که باید تحت درمان مناسب قرار گیرند